هر دو شغل یعنی دکتر دندانپزشک و متخصص ارتودنسی، پزشکانی مرتبط با مراقبت بهداشت دهان و دهان هستند که در جهت سلامتی دهان فعالیت می کنند

وظیفه دندانپزشک عمومی، تشخیص و درمان بیماری های لثه، دندان، زبان و دهان می باشد اما ارتودنتیست، در تشخیص و درمان ناهماهنگی دندان ها و فک می باشد.

دکتر دندانپزشک چه کاری انجام می دهد؟

دکتر دندان پزشک ، به پزشکان بهداشت دهان و دندان گفته می شود که کار آن ها با دهان، فک، دندان ها، لثه ها و اعصاب است. به طور کل مشکلات عمومی دندان مثل پوسیدگی، بیماری‌ لثه، تارتار و باقی مشکلات این چنینی دهان و دندان تحت نظارت دکتردندان پزشک انجام می شود.

مانند تمام پزشکان، دندانپزشکان نیز ملزم هستند قبل از تأیید صلاحیت، به طور گسترده در تخصص خود، آموزش ببینند. حدود 80 درصد دندانپزشکان آنچه را که به عنوان دندانپزشکی عمومی شناخته می شود، انجام می دهند.

دندانپزشکان مجاز می توانند شرایط بهداشت و سلامتی دهان و دندان، لثه ها، زبان و دهان شما را تشخیص و درمان کنند. آنها همچنین می توانند دندان های شما را تمیز کنند، اما معمولاً متخصصین بهداشت دندان امور تمیز کردن دندان را انجام می دهند.

دکتردندان پزشک مراقبت های زیر را انجام می دهند:

  • پر کردن حفره های دندان
  • کشیدن دندان
  • ترمیم دندان های ترک خورده
  • بهبود بهداشت و سلامتی دهان و دندان
  • درمان بیماری و التهابات لثه
  • انجام بریج یا پل دندان
  • سفید کردن دندان
  • انجام و تفسیر اشعه ایکس دندان
  • تجویز دارو برای بیماری های دهان و دندان
  • نصب تاج یا روکش
  • نظارت بر رشد دندان های کودکان
  • جراحی دهان

بهتر است دست کم، سالی یک مرتبه برای بررسی سلامت دهان و دندان به دکتردندان پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز احتمالی مشکل، پیش از حاد شدن، آن را درمان کنید. همچنین اگر دکتردندان پزشک ، شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد، این به این معنی است که شکل دندان های شما کاملاً درست نیست.

متخصص ارتودنسی چه کاری انجام می دهد؟

ارتودنتیست ها نیز پزشکان بهداشت دهان و دندان هستند. از نظر فنی، آنها نوعی دندانپزشک با تخصص در تراز دندان و فک هستند.

متخصصان ارتودنسی نیز می توانند کار دکتردندان پزشک عمومی را انجام دهند، یعنی در زمینه های بهداشت و درمان دهان و دندان آموزش های یکسانی بین دکتردندان پزشک عمومی و متخصص ارتودنسی وجود دارد، اما تمرکز متخصصان ارتودنسی بر مرتب کردن دندان ها و صاف بودن فک شماست.

ارتودنتیست ها موارد زیر را انجام می دهند:

  • نظارت بر رشد خط فک در کودکان
  • مرتب کردن دندان ها
  • جراحی و صاف کردن دندان ها
  • برطرف کردن کمبود فضا بین دندان ها
  • بر طرف کردن فاصله بین دندان ها و درمان اختلالات فکی

همانطور که اشاره کردیم دکتردندان پزشک و ارتودنتیست ها آموزش های مشابه زیادی دارند و متخصصان ارتودنسی ملزم به دریافت گواهینامه آموزشی اضافی قبل از شروع به کار هستند.

به طور کل مانند همه پزشکان، دندانپزشکان نیز ملزم به آموزش گسترده در زمینه تخصصی خود هستند. سال های اول دانشکده دندانپزشکی در کلاس و آزمایشگاه برگزار می شود و پس از دندانپزشکان تحت نظارت یک دانشکده مجاز دندانپزشکی با بیماران کار می کنند.

پس از اتمام دانشکده دندانپزشکی، دندانپزشکان باید در آزمون ملی دندانپزشکی شرکت کنند و قبول شوند تا به یک متخصص مجاز تبدیل شوند.

پس از اتمام دانشکده دندانپزشکی و شرکت در آزمون صدور گواهینامه، متخصصان ارتودنسی برای دریافت گواهینامه تخصصی در ارتودنسی 3 سال دیگر در یک دوره رزیدنسی ارتودنسی شرکت می کنند.

آیا باید به یک متخصص ارتودنسی یا دکتر دندانپزشک مراجعه کنید؟

به منظور تصمیم گیری آگاهانه در مورد درمان، باید شناخت لازم را در مورد تفاوت دکتر دندان پزشک و متخصص ارتودنسی، داشته باشید. به دکتردندان پزشک خود به عنوان یک پزشک عمومی و به ارتودنتیست به عنوان یک متخصص فکر کنید. بیشتر مشکلات استاندارد دندانپزشکی با ملاقات دکتردندان پزشک، حل می شود.

دندان درد، پوسیدگی دندان، ترمیم دندان و کشیدن دندان همه توسط دندانپزشک شما قابل تشخیص و درمان است. آنها همچنین می توانند بیماری لثه ، التهاب دهان و عفونت های دهانی را درمان کنند.

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی معرفی کند. به طور مثال مال اکلوژن فک، شلوغی دندان و انبساط کام به متخصص ارتودنسی نیاز دارد.

همچنین توصیه می شود قبل از 7 سالگی همه کودکان توسط ارتودنتیست ارزیابی شوند تا ببینند آیا به براکت احتیاج دارند، یا خیر. اگر بزرگسال هستید و شک دارید که یک خط فکی مناسب دارید و یا می بینید که دندان هایی کج دارید که باید مرتب شوند، حتما پس از مشورت با دکتردندان پزشک و اقدامت درمانی سلامت دهان و دندان نزد متخصص ارتودنسی رفته و لبخد زیبا را به خود هدیه دهید. البته لازم به ذکر است که شلوغی دندان و اختلالات فکی تنها مربوط به زیبایی نیست و در گوارش نیز نقش مهمی ایفا می کند.

در مورد هزینه ها، در صورت داشتن پوشش بیمه دندانپزشکی، کلیه خدمات ارتودنسی تحت پوشش بیمه قرار نخواهند گرفت. متخصص ارتودنسی از نظر فنی یک متخصص محسوب می شود و بعضا شرکت های بیمه تمام هزینه ها را پوشش نمی دهند.

مراجعه منظم به دندانپزشک عمومی برای کسب اطمینان خاطر از سلامتی دهان و دندان و داشتن یک لبخند زیبا، بسیار مهم و ضروری است. اگر به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، علاوه بر برطرف کردن عارضه ای که دچار آن هستید، از حاد شدن بیماری های احتمالی نیز جلوگیری خواهید کرد.

ار طرفی همانطور که اشاره شد در صورت وجود مشکلات نظم دندان و مشکلات خط فک، دندان پزشک عمومی می تواند آن را به هنگام تشخیص و به متخصص ارتودنسی ارجاع دهد. تشخیص به موقع به طور جدی بین نیاز به درمان جزئی و یا استفاده طولانی مدت از براکت، تفاوت ایجاد می کند.

کلینیک تخصصی دندان پزشکی یوسف آباد با وجود پزشکان مجرب و همچنین دندان پزشک تخصصی اطفال، آماده ارائه خدمات تخصصی دهان و دندان به شما عزیزان است. برای دریافت خدمات و جستجو در مورد بهترین دکتر دندان پزشک به ما مراجعه کنید.

همچنین دندان پزشک اطفال طرف قرار داد با بیمه بانک سپه و بانک ملت در کلینیک تخصصی دندان پزشکی یوسف آباد، برای کودمان دلبند شما آماده ارائه خدمات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *