داشتن یک لبخند دلنشین و زیبا چیزی است که اکثر افراد به دنبال آن هستند. برای رسیدن به لبخند زیبا جلوه ی دندان های شما بسیار مهم است. عقب رفتگی لثه یکی از عارضه هایی است که باید آن را به موقع تشخیص داد تا بتوان از پیش روی آن جلوگیری کرد. از فواید تداوم مراجعه به دندان پزشک، تشخیص به هنگام این نوع عارضه های دندان و لثه است. عقب رفتگی لثه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. جدی ترین علت بیماری پریودنتال است که به آن بیماری لثه نیز گفته می شود. در حالی که هیچ درمانی برای بیماری پریودنتال وجود ندارد، ولی می توان آن را مدیریت کرد.

در دهان سالم ، لثه ها صورتی رنگ و خط لثه در اطراف تمام دندان ها سازگار است. در صورت ایجاد مشکل در لثه، لثه ها اغلب ملتهب به نظر می رسند. همچنین خط لثه در اطراف بعضی از دندان ها نسبت به دندان های دیگر کمتر می شود. بافت لثه فرسوده شده و بیشتر دندان در معرض دید قرار می گیرد.

عقب رفتگی لثه می تواند به آرامی اتفاق بیفتد، بنابراین مهم است که هر روز به خوبی به لثه ها و دندان های خود نگاه کنید. اگر متوجه بلند شدن طول دندان ها و در واقع عقب رفتن لثه شدید و مدتی است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، در اسرع وقت یک وقت برای مراجعه به دندان پزشک بگیرید.

علائم عقب رفتن لثه

علاوه بر بافت کمرنگ شده لثه در اطراف دندان، عقب رفتن لثه ها اغلب منجر به موارد زیر می شود:

  • بوی بد دهان
  • لثه های متورم و قرمز
  • طعم بد دهان
  • دندانهای شل

ممکن است متوجه شوید که در هنگام جویدن غذا، احساس ناخوشایندی دارید. همچنین ممکن است کمی درد یا حساسیت لثه ها را شاهد باشید. یکی از مهمترین نگرانی های لثه در حال عقب رفتن این است که بیشتر در معرض رشد باکتری ها هستند. به همین دلیل معاینات منظم دندانپزشکی و مراقبت خوب و روزانه از دهان و دندان ضروری است.

علت عقب رفتگی لثه

عقب رفتگی لثه دلایل زیادی دارد. جدی ترین آن بیماری پریودنتال است. دلایل دیگر عبارتند از:

  • کهنسالی
  • بهداشت دهان و دندان ضعیف
  • شرایط بیماری، مانند دیابت

مسواک زدن بیش از حد دندان ها نیز ممکن است باعث عقب رفتن لثه شود. در اینجا چند نکته برای مسواک زدن وجود دارد:

  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • به صورت ملایم مسواک بزنید
  • حداقل دو بار در روز و هر بار حداقل دو دقیقه مسواک بزنید.
  • آسیب ورزشی یا ضربه به دهان نیز می تواند باعث عقب رفتگی لثه شود.
  • مصرف دخانیات نیز یکی از عوامل عقب رفتگی لثه است.
  • دندان قروچه هنگام خواب، ساییدن دندان ها بگونه ای که فشار ایجاد کند نیز می تواند باعث عقب رفتگی لثه شود.

تشخیص عقب رفتگی لثه ها

دندان پزشک معمولاً می تواند بلافاصله عقب رفتگی لثه ها را تشخیص دهد. عقب رفتگی لثه به تدریج اتفاق می افتد. ممکن است از روزی به روز دیگر تفاوتی در لثه های خود مشاهده نکنید. اگر سالانه دو بار به دندانپزشک مراجعه می کنید، پزشک شما باید بتواند تشخیص دهد که آیا در آن مدت دچار این عارضه شده اید یا خیر.

درمان عقب رفتگی لثه

عقب رفتگی لثه قابل برگشت نیست. این بدان معنی است که بافت لثه عقب رفته دوباره رشد نمی کند. با این حال، می توانید از پیش روی آن جلوگیری کنید.

معمولاً درمان به علت بروز این عارضه بستگی دارد. اگر مشکل مربوط به مسواک زدن است، نحوه ی صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را بیاموزید. استفاده از یک دهان شویه روزانه که با پلاک مقابله می کند ممکن است به جلوگیری ایجاد پلاک بین دندان کمک کند.

عقب رفتگی خفیف لثه، خطر تشکیل باکتری در شکاف های اطراف ناحیه آسیب دیده را افزایش می دهد. این بیماری در جایی که بیماری دیگر لثه وجود دارد، می تواند سریعتر گسترش یابد. با این حال، حالت خفیف آن لزوماً شما را در معرض خطر بیشتر بیماری لثه قرار نمی دهد.

برای درمان عقب رفتگی لثه ممکن است لازم باشد گاهی اوقات درمان های تمیز کردن عمیق به نام “پوسته ریزی و ریشه ریزی” انجام دهید. در طول جرم گیری و ریشه ریزی، دندانپزشک شما تارتار و پلاک را از سطح دندان ها و ریشه دندان های شما تمیز می کند.

اگر عقب رفتگی لثه جدی باشد، روشی به نام پیوند لثه می تواند بافت از دست رفته لثه را بازیابی کند. این روش شامل گرفتن بافت لثه از جایی دیگر در دهان و پیوند یا اتصال آن به ناحیه ای است. پس از بهبودی ناحیه، آن بخش می تواند بهتر از ریشه ی دندان محافظت کرده و جلوه ی طبیعی تری به لبخند شما ببخشد.

نتیجه گیری

عقب رفتن لثه ها ممکن است بر لبخند شما تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری های لثه و لق شدن دندان را افزایش دهد. برای کاهش یا توقف پیشرفت عقب رفتگی لثه، باید مسئولیت بهداشت دهان و دندان خود را بر عهده بگیرید. در صورت امکان سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. دستورالعمل های دندانپزشک خود را در مورد بهداشت دهان و دندان رعایت کنید.

اگر عقب رفتگی لثه شما جدی است ، ممکن است بخواهید با یک پریودنتیست مشورت کنید. پریودنتیست متخصص بیماری های لثه است. این متخصص می تواند در مورد گزینه هایی مانند پیوند لثه و سایر روش های درمانی به شما بگوید.

نکاتی که باید برای پیشگیری از عارضه عقب رفتگی لثه، رعایت کنید:

یک سبک زندگی سالم به جلوگیری از عقب رفتن لثه کمک می کند. این به معنای داشتن یک رژیم متعادل و ترک سیگار و دخانیات است.

سعی کنید سالانه دو بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید، حتی اگر از دندان و لثه خود بسیار مراقبت می کنید، با این حال مراجعه به دندان پزشک، ضروری است. هرچه زودتر دندانپزشک بتواند مشکلات در حال گسترش را مشاهده و تشخیص دهد، به احتمال زیاد می توانید از وخیم شدن آنها جلوگیری کنید.

کلینیک تخصصی دندان پزشکی یوسف آباد، به منظور ارائه ی انواع خدمات دندان پزشکی در خدمت شماست. همچنین برای کودکان دلبند شما متخصصان دندان پزشکی اطفال در بخش تخصصی اطفال، آماده ی ارائه ی خدمات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *